Segmentace zákazníků, návratnost a zisk

Firmy v Čechách i na Moravě pomalu přicházejí na to, že obsluhovat masu zákazníků jako jeden celek je nejen nepraktické, ale prostě se to nevyplatí. Pokud doručujeme stejnou zprávu mladým technokratům jako zemědělcům ve výslužbě, něco je zásadně špatně.

Autor: Jan Matoušek, 1. listopadu 2009

 

Masově a neúčinně

Segmentace tvoří střední cestu mezi zcela individuální péčí, kdy každému zákazníkovi šijeme „sdělení na míru“ a masovými kampaněmi, zasahujícími každého a všude. Pro masovou komunikaci typický termín „zásah“ ovšem neznamená vliv, a tím méně nákup. Masový přístup nejvíce pokulhává u přímé komunikace, kdy platíme za každý telefonát, obálku, nebo SMS zprávu.

Nulový efekt

Poměru těch, kteří produkt koupí se běžné říká conversion rate a právě tento poměr tvoří klíč k úspěšné kampani. Manažer komunikace se jen těžko spokojí s kampaní, která přesvědčí zákazníky v poměru 1%.

Pokud náklady na jednu obálku s propagačním dopisem (direct mail) tvoří 10 Kč, a tento dopis prodává produkt Technohračka s marží 1.000 Kč, je naše kampaň na neutrální návratnosti 1, právě když přesvědčíme každého stého zákazníka (1%).

Z každé koruny se nám v tom případě vrátí přesně koruna. To není sice ztráta, ale můžeme tuto korunu se stejnou úspěšností házet do vzduchu, kde máme také jistotu, že se nám vrátí na zem celá. Jedno procento u této kampaně prostě nestačí, protože pokryje přesně náklady na doručení a výrobu dopisu. Platy marketingového oddělení v tomto případě přijdou do kolonky ztrát.

Rovnice návratnosti v přímé komunikaci je více než jednoduchá:

Návratnost = (Conversion_rate * Marže_na_kus) / Náklad_na_kus

Segmentace – nový vstup

Shora zmíněný příklad nyní rozšíříme o rovinu segmentace. Analytici nám vytvoří 5 segmentů s přiléhavými názvy:

1. Zemědělci
2. Úředníci
3. Mladí floutkové
4. Technohračičkové
5. Důchodci

Pilotní fáze

Manažer kampaně je poučen, aby na části souboru zákazníků vyzkoušel návratnost v pilotní fázi kampaně. Dostane následující výsledky:

Tady už je jasné, že další vlnu kampaně nepustí manažer na celý soubor, protože by vyhazoval peníze oknem.

Segmentace zákazníků a zisk

Ptáte se, jak se conversion rate (podíl oslovených jež nakoupí), překládá do ziskovosti kampaně? V našem modelovém případě velmi jednoduše: jedna k jedné. Pokud neuvažujeme fixní náklady, má naše kampaň stejnou návratnost jako je počet procent conversion rate.

U zemědělců tedy tratíme na každé koruně v kampani 50 haléřů a u důchodců dokonce 83 haléřů! Ovšem Technohračičkové, kteří milují pokročilé produkty, nás velice potěší. Z každé koruny dostaneme od nich zpět více než pětinásobek.

Ačkoli ani poté nekonkurujeme Viktorovi Koženému, který v kupónové privatizace nabízel jistotu desetinásobku, náš výsledek je velice uspokojivý – a navíc je reálný. Dosáhli jsme pomocí segmentace zákazníků pětinásobné návratnosti u kampaně, která byla zpočátku na hranici ziskovosti!

Rozděl a panuj

Segmentační přístup k zákazníkům je označován jako přístup „rozděl a panuj“. Stejně jako američtí kolonizátoři si totiž poznáním zákazníků podmaníme zcela nové prostory. Namísto „území nikoho“ dat totiž získáme řiditelné celky, zákazníků, kteří mají svůj vyhraněný charakter. Segmentační tým vyjádří pro každý segment zákazníků například tyto charakteristiky:

1. Vhodné kanály pro oslovení
2. Vhodné produkty
3. Životní styl
4. Hodnotu zákazníka
5. Způsob používání vašich služeb
6. Progresivitu zákazníků

Jak to provést

Segmentaci musí provádět analytický tým s dostatečnými zkušenostmi. Ohledně segmentačních projektů se můžete podívat na tuto stránku. V případě, že byste zvažovali vlastní segmentaci, neváhejte se na nás obrátit.

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.

DALŠÍ ČLÁNKY